Mazaci plany
Hledat

Kategorie

Firemní normy

  

Firemní normy výrobců automobilů a motorů

Mnozí výrobci automobilů vydávají své vlastní firemní normy, které vyžadují specifické požadavky na vlastnosti olejů a maziv. Tyto požadavky výrobců reagují na konstrukci a použití materiálu v automobilech.

Firemní normy mají při výběru maziva přednost před ostatními specifikacemi (ASEA, API..)

Mezi významné firemní normy zahrnujeme například: VW/AUDI, BMW, MB, VOLVO, MAN, PORCHE, FORD, PSA....

  

Přehled norem BMW

BMW Spezialöl

Motorové oleje určené pro benzínové a dieselové motory do roku výroby 1998

BMW Longlife-98

Motorové oleje určené pro benzínové a dieselové motory od roku výroby 1998   odpovídá ACEA A3/B3

BMW Longlife-01

Motorové oleje určené pro benzínové a dieselové motory od výroby - září roku 2001 odpovídá ACEA A3/B3/B4 plus další požadavky

BMW Longlife-01 FE

Motorové oleje určené pro specifické motory vyráběné od roku 2001

odpovídá ACEA A3/B3/B4 plus další požadavky (SAE 5W-30)

BMW Longlife-04

Motorové oleje určené pro benzínové a dieselové motory s i bez filtru pevných částic (DPF), vyráběné od roku 2004

odpovídá ACEA C3-04 plus další požadavky

 

Přehled norem VW

VW 500.00  /97

odpovídá ACEA A3-96, oleje pro benzínové a nepřeplňované, palivo šetřící naftové motory

VW 501.01  /97

odpovídá ACEA A2-96, oleje pro benzínové a nepřeplňované naftové motory

VW 502.00  /97

lehkoběžné oleje pro benzínové motory, výměnný interval 15.000 km

VW 503.00  /99

lehkoběžné i běžné motorové oleje pro benzínové motory s velmi dlouhou dobou výměny, 30.000 km

VW 503.01  /00

benzínové motory Audi S3 a TT výměna 30.000 km

VW 505.00  /92

odpovídá ACEA B2-96, oleje pro všechny typy naftových motorů, včetně přeplňovaných, výměna 15.000 km

VW 505.01  /05

odpovídá ACEA A3/B4-04, celoroční oleje pro přeplňované i nepřeplňované naftové motory osobních automobilů, včetně motorů čerpadlo-tryska, výměna 15.000 km

VW 506.00  /99

odpovídá ACEA B4-98, lehkoběžné i běžné motorové oleje pro naftové motory, s velmi dlouhou dobou výměny, 30.000 km, přímý vstřik - klasické čerpadlo

VW 506.01  /00

odpovídáACEA A1/B1-98, naftové motory osobních vozů, přímý vstřik, čerpadlo-tryska, výměna 30.000 km

VW 504.00  /04

benzínové motory, ACEA A3/B4-04, omezení sulfátového popelu, prodloužený interval výměny - norma 504.00 nahrazuje 501.01, 502.00, 503.00, 503.01

VW 507.00  /04

naftové motory všech typů, ACEA A3/B4-04, omezení sulfátového popelu, prodloužený interval výměny - norma 507.00 nahrazuje 506.00 a 506.01 pro prodloužený interval výměn - 500.00, 505.00, 505.01 jen zkrácený interval výměn!

 

 Rozdělení norem VW

VW normy

Vozidla/motory

Benzín

Diesel mimo čerpadlo-tryska

Diesel čerpadlo-tryska PD

vozidla od roku 1999

500 00
501 01
502 00

500 00
501 00

505 01

vozidla od roku 2000
bez LongLife Service (QG0/2)

500 00
501 01
502 00
503 00

505 00
505 01
506 00

505 01

vozidla od roku 2000
prodloužený interval výměny oleje LongLife Service (QG1)

503 00

506 00

506 01

vozidla od roku 2004                             prodloužený interval výměny oleje           LongLife Service (QG1)

504 00

507 00

507 00

 

 Přehled norem Ford Motor Company

Ford WSS M2C913-A

Motorového oleje pro benzínové a dieselové motory do data výroby 03/2002, SAE 5W-30. Tato specifikace splňuje ILSAC GF-2, ACEA A1-98 a B1-98 a další požadavky na Ford.

Ford WSS M2C913-B

Ford M2C913-B specifikace je vydána v Evropě pro původní náplně motorových olejů používaných pro mazání zážehových benzínových motorů a vznětových naftových motorů. HTHS 2,9-3,5 mPa.s, SAE 5W-30. Olej musí splňovat všechny požadavky ILSAC GF-2 a GF-3 specifikací, ACEA A1 a B1-98-98 specifikace a dalších požadavků Ford.

Ford WSS M2C913-C

Plně zpětně kompatibilní a je doporučeno pro všechny aplikace, které v současné době vyžadují specifikace Ford M2C913-A a Ford M2C913-B. Odpovídá ACEA A5/B5, ILSAC GF-4. Nový motorový olej poskytující další různé výhody pro zákazníka jako je snížení spotřeby pohonných hmot, ekologie provozu a vysokou odolnost vůči bionaftovým palivům.

Ford WSS M2C917-A

Viskozita SAE 5W40 Motorový olej pro vznětové motory s čerpadly vstřikovačů. (PD)

Ford WSS M2C934-A

Motorové oleje se sníženou HTHS a Low SAPS, pro vozidla vybavená filtrem pevných částic (DPF). Odpovídá ACEA A5/B5 a ACEA C1 specifikaci.

Ford WSS M2C934-B

Je nejnovější motorový olej Low SAPS (sulfátový popel ,fosfor,síra), splňuje ACEA A1/B1, ACEA A5/B5, ACEA C1 specifikace. Viskozitní třída SAE 5W-30, HTHS = 2,9 mPa.s . Vhodný pro motory s (DPF)

Ford WSS M2C937-A

Olej normální HTHS s vysokou stabilitou viskozity střední obsah SAPS, vhodný pro (DPF) a všechny typy paliv. Odpovídá API SM/CF, ILSAC GF-4, ACEA A3-04/B4-04/C3-04. Motorový olej pro nový Focus RS viskozitní třída SAE 0W-40.

Ford WSS-M2C920-A

Motorový olej pro benzinové a dieselové motory, viskozitní třída SAE 0W-30, odpovídá ACEA A5/B5, ILSAC GF-2

Ford WSS-M2C921-A

Motorový olej pro dieselové motory, viskozitní třída SAE 10W-30, odpovídá API CH-4 a ACEA E5

Ford WSS-M2C925-A

Motorový olej pouze pro benzinové motory, viskozitní třída SAE 5W-20, odpovídá ACEA A1/B1, ILSAC GF-3

 

 

 Přehled norem Mercedes Benz

 

MB 227.0/1

odpovídá ACEA E1-98, oleje pro nepřeplňované naftové motory, výměnná lhůta 15.000 km

MB 228.0/1

odpovídá ACEA E2-98, oleje pro nepřeplňované a přeplňované naftové motory, výměnná lhůta 30.000 km

MB 228.2/3

odpovídá ACEA E3-98, oleje pro nepřeplňované a přeplňované naftové motory, prodloužená lhůta výměny oleje (45.000 km)

MB 228.5

odpovídá ACEA E4-98, oleje pro motory nákladních vozidel vyrobené po roce 1996, velmi dlouhé výměnné lhůty (60.000 km a více)

MB 228.51

oleje pro nákladní automobily, omezení sulfátového popela, fosforu a síry, přibližně odpovídá ACEA E6

MB 229.1

odpovídá ACEA A3/B3-96 + některé další testy, oleje pro dieselové i benzínové motory osobních automobilů

MB 229.3

odpovídá ACEA A3/B3-98 + některé další testy, oleje pro dieselové i benzínové motory osobních automobilů

MB 229.51

pro osobní automobily s naftovými motory, vybavenými filtrem pevných částic, a pro benzínové motory s prodlouženými servisními intervaly. Vychází z požadavku ACEA A3/B4 a C3: oleje odpovídající této specifikaci jsou nízkopopelné a long life.

Sudá čísla za tečkou (0, 2 a 4) znamenají jednostupňové (monograde) oleje, lichá čísla (1, 3 a 5) vícestupňové (multigrade) oleje. Uvedené Ihůty pro výměnu oleje platí pouze pro dálkovou dopravu.

Normy koncernu PSA - Peugeot, Citroen

Zavedeny od roku 2009, základem jsou normy ACEA spolu se speciálními požadavky PSA.

                 

PSA B71 2290

Peugeot/Citroën specifikace motorového oleje vydaná v roce 2009. B71 2290 je low-SAPS olej určený pro motory s filtry pevných částic a emisní normou Euro 5. Všeobecná specifikace: ACEA C2 nebo C3 s dodatečnými testy PSA.

PSA B71 2294

Peugeot/Citroën specifikace motorového oleje vydaná v roce 2009. Všeobecná specifikace: ACEA A3/B4 a dodatečné testy PSA.

PSA B71 2295

Peugeot/Citroën standard motorového oleje pro motory před modelovým rokem 1998. Všeobecná specifikace: ACEA A2/B2.

PSA B71 2296

Peugeot/Citroën specifikace motorového oleje vydaná v roce 2009. Všeobecná specifikace: ACEA A3/B4 a dodatečné testy PSA.

 

 Normy koncernu Fiat

9.55535-G1

Olej pro benzínové motory s úsporou paliva.

9.55535-G2

Olej pro benzínové motory se standartní charakteristikou.

9.55535-H2

Olej pro benzínové motory, s vysokým výkonem a vysokou viskozitou při vysokých teplotách. OEM doporučený produkt splňuje API SM, ACEA A3-04/B3-04.

9.55535-H3

Olej pro benzínové motory s velmi vysokým výkonem.

9.55535-D2

Olej pro naftové motory se standartní charakteristikou.

9.55535-M2

Olej pro prodloužené intervaly výměn. OEM doporučený produkt splňuje ACEA B3-04/B4-04, GM-LL-B-025.

9.55535-N2

Olej s velmi dobrou charakteristikou pro turbomotory, naftové a benzínové, s prodlouženými intervaly výměn. Minimální požadavky: ACEA A3/B4-04.

9.55535-S1

Olej pro benzínové a naftové motory, with exhaust treatment system, lubricants, granting fuel economy and extended drain. OEM recommended product is also approved to ACEA C2.

9.55535-S2

Olej pro benzínové a naftové motory, with exhaust treatment system, lubricants, with extended drain. OEM doporučený produkt splňuje: ACEA C3-04, MB 229.51 a API SM/CF.

 

Klasifikace GM DEXOS

V roce 2009 byla uvedena společností GM specifikace DEXOS 1 a DEXOS 2. Tyto nové specifikace nahrazují GM-LL-A/B-25.

Použití

Region

Benzín, LPG, CNG, E85

Motorová nafta

Prvonáplň

Závody GM

DEXOS 1

DEXOS 2

Servis

Evropa

DEXOS 2

DEXOS 2

 

Klasifikace ILSAC

ILSAC GF-1

byla vytvořena v roce 1990 a aktualizována v roce 1992. Je srovnatelná s API SH s požadavkem na 2,7% úspory paliva.

ILSAC GF-2

nahradila GF-1 v roce 1996. Jako GF-1 a navíc musí odpovídat nárokům na zvýšenou úsporu paliva (VI-A), nižší obsah fosforu v oleji (max. 0,1%), nižší odparnost (u OW a 5W). Dodatečně se testuje pěnivost, tvorba úsad a čerpatelnost. Standardy GF-2 vyžadují tyto skupiny olejů: 0W-30, 0W-40, 5W-20, 5W-30, 5W-40, 5W-50, 10W-30, 10W-40 a 10W-50.

ILSAC GF-3

olej musí splňovat i API SL a ES-II. GF-3 standard má přísnější parametry týkající se dlouhodobých účinků oleje na systémy emisí motorových vozidel, zlepšení spotřeby paliva a snížení odparnosti, viskozitní stabilitu a kontrolu depozit. Norma také vyžaduje menší degradaci aditiv a snížení spotřeby oleje za dobu jeho životnosti.

ILSAC GF-4

ILSAC GF-4 je podobný API SM kategorii, ale vyžaduje další sekvence VIB (test spotřeby paliva) podle (ASTM D6837).

ILSAC GF-5

Zavedena v říjnu 2010 pro rok 2011 a starších vozidel, jejím cílem je zajistit lepší ochranu proti vysokoteplotním úsadám na pístech a v turbodmychadlech, přísnější kontrolu kalů, zlepšenou ekonomii spotřeby paliva, vylepšený systém regulace emisí kompatibilitu těsnění, kompatibilitu a ochranu motorů na etanol s obsahem paliva do E85.

 

Klasifikace MIL-L

V kategorii užitkových automobilů se uvádějí pro motorové oleje následující normy americké armády:

MIL-L 2104D
(od r. 1983)

odpovídá API CD-II, vícestupňové (multigrade) oleje pro benzínové a dvoudobé naftové motory

MIL-L 2104E/F
(od r. 1988)

odpovídá API SDICD-II, CE, vícestupňové (multigrade) oleje pro benzínové a naftové motory včetně naftových dvoudobých. (Platnost schválení těchto norem skončila v roce 1997, byly nahrazeny klasifikací API)

MIL-L 46152E
(od r. 1990)

odpovídá API SGICC, především oleje pro benzínové motory pracující v nebojových podmínkách, vydáno pro účely americké státní správy (Platnost této normy skončila v roce 1991, kdy byla nahrazena klasifikací API)

 

Přehled norem MAN

MAN 270/271

odpovídá ACEA E2-98 a API CD/SF

MAN M3275

odpovídá ACEA E3-98

MAN M3277

odpovídá ACEA E4-98, srovnatelné s MB 228.5

MAN M3477

přibližně odpovídá ACEA E6, srovnatelné s MB 228.51

 

Klasifikace maloobjemových zážehových dvoudobých motorů

Motorové oleje pro dvoutaktní motory motocyklů, mopedů, skútrů, travních sekaček a motorových pil se klasifikují nejčastěji podle norem API (USA) a JASO (Japonsko).

API TA

oleje pro mopedy a jiné malé motory

API TB

oleje pro skútry a jiné vysokozatížené motory 50 až 200 ccm

API TC

oleje pro vysokozatížené, vysokoobrátkové motory

JASO FA

oleje pro mopedy a jiné malé motory

JASO FB

oleje pro skútry a jiné vysokozatížené motory 50 až 200 ccm

JASO FC

oleje pro vysokozatížené, vysokoobrátkové motory

  •  

Pro lodní motory se používají následující výkonnostní třídy:

NMMA TC-W

zastaralé

NMMA TC-W II

zastaralé

NMMA TC-W 3

oleje pro všechny lodní motory