Mazaci plany
Hledat

Kategorie

Viskozitní klasifikace SAE

 

Viskozitní klasifikace motorových olejů


Zcela určitě při výběru vhodného motorového oleje potřebujeme znát doporučení viskozitního rozsahu, který doporučuje výrobce motoru. Viskozitní rozsah motorového oleje uvádí klasifikace SAE (SOCIETY OF AUTOMOTIVE ENGINEERS).

Tato klasifikace nám určuje, jak se bude olej chovat v závislosti na okolní teplotě. Pokud automobil provozujeme v zimním období, oceníme schopnost nižšího zvyšování viskozity (houstnutí oleje). Platí pravidlo: je-li viskozitní třída motorového oleje označena nižším číslem (např. SAE 0W , 5W ), budeme mít lehčí starty a rychlejší náběh mazání motoru za chladného počasí vůči vyšším viskozitám (např. SAE 10W-, 15W-, 20W-).

Dalším důležitým parametrem SAE je druhé číselné označení za pomlčkou, které nám určuje, jak se motorový olej bude chovat při vyšších teplotách (zahřátý motor na provozní teplotu). Opět platí pravidlo: je-li SAE označeno vyšším číslem (např. 60, 50, 40), bude motorový olej viskóznější (hustší) při vyšší teplotě vůči nižším SAE (jako je 30, 20 a v dnešní době i nově 15, 10 a 5). Čím je SAE nižší, tím i tloušťka olejového filmu klesá. Z toho vyplývá, že čím je motor vyroben s větší přesností a má menší vůle jednotlivých pohybujících se komponentů, vyžaduje nižší viskozitu (např. u moderních motorů SAE 0W‑20, 0W‑30, 5W‑20, 5W‑30 apod.). A naopak, pokud je motor starší konstrukce nebo je silně opotřeben, případně teplotně přetěžován (sportovní automobily) použijeme vyšší viskozitu (např. 20W‑50). S vyšší viskozitou motorového oleje vzrůstá spotřeba pohonných hmot.


Označení SAE jsou pouze symboly, které odpovídají určitým viskozitám při daných teplotách. U motorových olejů, které jsou určeny pro moderní, velmi přesné motory a požadavek viskozitního rozsahu odpovídá např. SAE 0W‑20, 5W‑20, 0W‑30, 5W‑30, bereme v úvahu vysokoteplotní HTS viskozitu (
cP@150°C), jenž stanoví chování olejového filmu při teplotě 150°C. Tato viskozita je velmi důležitá vzhledem k tenkému olejovému filmu, který musí spolehlivě oddělit mazané součásti a nesmí se začít „trhat" a následně způsobit poškození motoru.

 

 

VISKOZITNÍ KLASIFIKACE MOTOROVÝCH OLEJŮ SAE J 300

 

Viskozitní třída SAE

Dynamická viskozita mPa.s v CCS při teplotě °C max.

Mezní čerpatelnost viskozita mPa.s,°C

Kinematická viskozita při 100°C (mm2/s)

Dynamická viskozita při 150°C (mPa.s)

min

max

0W

6 200 při -35

60 000 při -40

3,8

   

5W

6 600 při -30

60 000 při -35

3,8

   

10W

7 000 při -25

60 000 při -30

4,1

   

15W

7 000 při -20

60 000 při - 25

5,6

   

20W

9 500 při -15

60 000 při - 20

5,6

   

25W

13 000 při -10

60 000 při - 15

9,3

   

20

   

5,6

9,3

2,6

30

   

9,3

12,5

2,9

40

   

12,5

16,3

2,9 

40

   

12,5

16,3

3,7 

50

   

16,3

21,9

3,7

60

   

21,9

26,1

3,7

 

 


Viskozitní klasifikace převodových olejů


Viskozitní klasifikace převodových olejů SAE J306, podobně jako u viskozitního rozsahu motorových olejů, charakterizují teplotní vlastnosti oleje symbolem složeným z číslic a přídavným písmenem W (Winter) – oleje vhodné pro zimní provoz. Klasifikační třídy převodových olejů rozlišujeme na „zimní" (70W, 75W, 80W, 85W) a „letní" (80, 85, 90, 140) oleje. Třídícím parametrem je viskozita při 100°C a maximální teplota pro dynamickou viskozitu (150°C Pa.s) pro „zimní" oleje.

V praxi se můžeme setkat s doporučením výrobce vozu, kdy je doporučen jako převodový olej (např. motorový olej SAE 10W‑40). Pokud takové doporučení máte, tak ho určitě dodržte.


Pozor!


V průběhu používání motorového oleje, ale i převodového oleje, se viskozita mění degradací oleje. Na motorový olej působí chemické vlivy, které mohou zapříčinit jak houstnutí tak naředění oleje. Zvyšování viskozity způsobuje například kontaminace sazemi a velmi důležité vázání kyselých látek na motorový olej. Naředění motorového oleje může zapříčinit nadměrný průnik paliva do oleje. Další zvyšování nebo snižování viskozity může způsobit nadměrné mechanické nebo teplotní namáhání, které může způsobit rozpad uhlíkových struktur oleje.